
IMO (Międzynarodowa Organizacja Morska) i UE wprowadzają coraz ostrzejsze normy emisji (np. FuelEU Maritime), co sprawia, że porty muszą zrewidować swoje strategie i szukać rozwiązań, duży potencjał niosą ze sobą właśnie w paliwa alternatywne.
Dekarbonizacja transportu morskiego może być osiągnięta dzięki wykorzystaniu zielonego wodoru, czyli wodoru produkowanego z wykorzystaniem energii odnawialnej(farmy wiatrowe na Bałtyku), który pozwala na zasilanie statków bez emisji CO₂.
Wodór może również zasilać infrastrukturę portową, w tym dźwigi, pojazdy portowe czy generatory awaryjne, przyczyniając się do redukcji emisji w obrębie samego portu.
Integracja portów z lokalnymi systemami energetycznymi umożliwia magazynowanie nadwyżek energii z morskich farm wiatrowych w postaci wodoru, a same porty mogą pełnić funkcję punktów buforowych pomiędzy produkcją a konsumpcją zielonej energii.
W ten sposób porty stają się hubami energetycznymi – rozwijają magazyny energii i inteligentne systemy zarządzania zasilaniem, inwestują w instalacje shore-to-ship (OPS), a także integrują systemy ładowania jednostek autonomicznych.
OPS (onshore power supply) umożliwia zasilanie statków w porcie z sieci lądowej, ograniczając emisje podczas postoju.
Bunkrowanie wodoru i amoniaku to proces tankowania statków tymi paliwami alternatywnymi – analogiczny do tradycyjnego bunkrowania ropy. Oba paliwa mają potencjał do znacznego ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, ich wykorzystanie pozwala zredukować emisje CO₂, NOₓ i SOₓ w porównaniu z paliwami konwencjonalnymi. Obecnie bunkrowanie wodoru i amoniaku znajduje się w fazie pilotażowej lub planowania w wielu portach.
Planowanie i realizacja projektów, zwłaszcza w sektorze morskim, wymaga nie tylko wizji i kapitału, ale przede wszystkim znajomości przepisów i norm. Ponadto, sukces wdrożenia paliw alternatywnych w portach morskich zależy od współpracy między wieloma instytucjami, rządami, operatorami portów, branżą morską i sektorem energetycznym. Jak można się domyślić, cała ta ścieżka jest bardzo zawiła, więc przedstawimy to Państwu w wielkim skrócie. 4 głowne kroki do realizacji takiej inwestycji to:
Na szczęście, nie zostawiamy Państwa z tym samych. EKO-KONSULT od ponad trzech dekad wspiera realizację strategicznych i skomplikowanych inwestycji w gospodarce morskiej. Łączymy wiedzę prawną, środowiskową, techniczną i operacyjną, gwarantując sprawny i zgodny z przepisami przebieg całego procesu – od planowania po uruchomienie infrastruktury.
EKO-KONSULT był zaangażowany w strategiczne inwestycje infrastrukturalne o znaczeniu krajowym, takie jak:
Firma opracowywała analizy ryzyka i dokumentację bezpieczeństwa m.in. dla: PGNiG, PERN, DCT Gdańsk, PKN Orlen, dawnej Grupy LOTOS, Orlen Petrobaltic, Energobaltic, Energa-Operator i Polskich Sieci Elektroenergetycznych.
Planują Państwo inwestycję w nową infrastrukturę, hub wodoru, stację zasilania lub magazyn energii? Zapraszamy do zapoznania się z pełną ofertą naszego wsparcia oraz do kontaktu. Wspólnie przygotujemy Twój projekt na niskoemisyjną przyszłość.
EKO-KONSULT Spółka z o.o. ul. Narwicka 6, 80-557 Gdańsk + 48 58 554 31 38 (39) |
Napisz do nas: |
Oddział w Krakowie: 32-095 Modlnica, +48 669 890 009 |