Strona głównaAktualnościNowa era i szanse dla portów – alternatywne paliwa (RFNBO), dekarbonizacja i transformacja energetyczna
2025-05-12 Nowa era i szanse dla portów

Nowa era i szanse dla portów – alternatywne paliwa (RFNBO), dekarbonizacja i transformacja energetyczna

Zmiany klimatyczne, polityka klimatyczna UE oraz wyzwania związane z dekarbonizacją transportu morskiego kierują porty i operatorów logistycznych ku paliwom niskoemisyjnym i zeroemisyjnym – takim jak RFNBO (Renewable Fuels of Non-Biological Origin), czyli paliwa odnawialne pochodzenia niebiologicznego, w tym wodór i e-paliwa.

Technologie i paliwa zeroemisyjne jako szansa dla portów

IMO (Międzynarodowa Organizacja Morska) i UE wprowadzają coraz ostrzejsze normy emisji (np. FuelEU Maritime), co sprawia, że porty muszą zrewidować swoje strategie i szukać rozwiązań, duży potencjał niosą ze sobą właśnie w paliwa alternatywne. 

Produkcja zielonego wodoru w portach 

Dekarbonizacja transportu morskiego może być osiągnięta dzięki wykorzystaniu zielonego wodoru, czyli wodoru produkowanego z wykorzystaniem energii odnawialnej(farmy wiatrowe na Bałtyku), który pozwala na zasilanie statków bez emisji CO₂. 

Wodór może również zasilać infrastrukturę portową, w tym dźwigi, pojazdy portowe czy generatory awaryjne, przyczyniając się do redukcji emisji w obrębie samego portu.

Transformacja energetyczna w portach morskich

Integracja portów z lokalnymi systemami energetycznymi umożliwia magazynowanie nadwyżek energii z morskich farm wiatrowych w postaci wodoru, a same porty mogą pełnić funkcję punktów buforowych pomiędzy produkcją a konsumpcją zielonej energii.
W ten sposób porty stają się hubami energetycznymi – rozwijają magazyny energii i inteligentne systemy zarządzania zasilaniem, inwestują w instalacje shore-to-ship (OPS), a także integrują systemy ładowania jednostek autonomicznych.

OPS (onshore power supply) umożliwia zasilanie statków w porcie z sieci lądowej, ograniczając emisje podczas postoju.

Bunkrowanie wodoru i amoniaku

Bunkrowanie wodoru i amoniaku to proces tankowania statków tymi paliwami alternatywnymi – analogiczny do tradycyjnego bunkrowania ropy. Oba paliwa mają potencjał do znacznego ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, ich wykorzystanie pozwala zredukować emisje CO₂, NOₓ i SOₓ w porównaniu z paliwami konwencjonalnymi. Obecnie bunkrowanie wodoru i amoniaku znajduje się w fazie pilotażowej lub planowania w wielu portach.


Jak wygląda proces wdrażania e-paliw od strony organizacyjnej

Planowanie i realizacja projektów, zwłaszcza w sektorze morskim, wymaga nie tylko wizji i kapitału, ale przede wszystkim znajomości przepisów i norm. Ponadto, sukces wdrożenia paliw alternatywnych w portach morskich zależy od współpracy między wieloma instytucjami, rządami, operatorami portów, branżą morską i sektorem energetycznym. Jak można się domyślić, cała ta ścieżka jest bardzo zawiła, więc przedstawimy to Państwu w wielkim skrócie. 4 głowne kroki do realizacji takiej inwestycji to:

  • opracowanie studium wykonalności inwestycji,
  • przygotowanie analiz ryzyka,
  • uzyskanie decyzji środowiskowych,
  • wdrożenie rozwiązania zgodne z zasadami ESG oraz taksonomią UE.

Na szczęście, nie zostawiamy Państwa z tym samych. EKO-KONSULT od ponad trzech dekad wspiera realizację strategicznych i skomplikowanych inwestycji w gospodarce morskiej. Łączymy wiedzę prawną, środowiskową, techniczną i operacyjną, gwarantując sprawny i zgodny z przepisami przebieg całego procesu – od planowania po uruchomienie infrastruktury.

Doświadczenie potwierdzone realizacjami

EKO-KONSULT był zaangażowany w strategiczne inwestycje infrastrukturalne o znaczeniu krajowym, takie jak:

  1. Droga wodna łącząca Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym
  2. II nitka Rurociągu Pomorskiego Gdańsk–Płock
  3. Terminal FSRU i gazociąg podmorski w Porcie Gdańsk
  4. Falochron osłonowy FSRU
  5. Przyłącza z morskich farm wiatrowych
  6. Dokumentacja lokalizacyjna dla pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce – PGE EJ 1

Firma opracowywała analizy ryzyka i dokumentację bezpieczeństwa m.in. dla: PGNiG, PERN, DCT Gdańsk, PKN Orlen, dawnej Grupy LOTOS, Orlen Petrobaltic, Energobaltic, Energa-Operator i Polskich Sieci Elektroenergetycznych.


Planują Państwo inwestycję w nową infrastrukturę, hub wodoru, stację zasilania lub magazyn energii? Zapraszamy do zapoznania się z pełną ofertą naszego wsparcia oraz do kontaktu. Wspólnie przygotujemy Twój projekt na niskoemisyjną przyszłość.

EKO-KONSULT Spółka z o.o.

ul. Narwicka 6, 80-557 Gdańsk

+ 48 58 554 31 38 (39)

Napisz do nas:

biuro@ekokonsult.ase.pl

ekspertyzy@ekokonsult.ase.pl

Oddział w Krakowie:

32-095 Modlnica,
ul. Częstochowska 48

+48 669 890 009

rsienko@ekokonsult.ase.pl

+48 58 520 77 53
Polityka prywatnościPolityka cookies